博物館報告

名古屋大学博物館報告 Early View

  • 片田 はるか(KATADA Haruka)・伊藤 佳音(ITO Kanon)・ 古田 夕夏(FURUTA Yuka)・松島 彩乃(MATSUSHIMA Ayano)・ 梅村 綾子(UMEMURA Ayako)
    遊びながら地域の魅力を再発見Vol. 1 ― ボードゲーム 「名古屋で土産売っとるって聞いたがや おみゃあの店, 見せてみゃあ~」の制作と検証
    Uncovering local pride through play Vol. 1 ̶ Development and evaluation of the board game “Omiya of Nagoya: Show me your souvenir shop!”
    PDF (1.0 MB)
    DOI: 10.18999/bulnum.041.01

    Nagoya University Museum and its student staff organization MusaForum have launched the “Local Board Game Creation Project” in collaboration with the Aichi Architects Association Nagoya Meinan Branch and the Itabashi Regional Board Game Group, aiming to address local issues and promote regional development. This report describes the objectives and background of the board game “Omiya of Nagoya: Show me your souvenir shop!” and evaluates it based on the in sights and impressions of those who played it.

    名古屋大学博物館と学生運営スタッフ団体MusaForum(ムーサ・フォルム)は,地域課題の解決や地域振興を目指し,愛知建築士会名古屋名南支部・いたばし地域ボードゲーム会と連携して「地域ボードゲーム作成プロジェクト」を立ち上げ,オリジナルのボードゲーム2作品を制作した.本報告では,ボードゲーム「名古屋で土産売っとるって聞いたがや おみゃあの店,見せてみゃあ~」のねらいや制作背景について述べ,実際にプレイした人の気づきや感想をもとに本ゲームを評価する.

    Supporting information » PDF(2.90MB)

  • 重松 颯汰(SHIGEMATSU Sota)・草間 美咲(KUSAMA Misaki)・ 高木 翔平(TAKAGI Shohei)・髙山 楓菜(TAKAYAMA Funa)・ 梅村 綾子(UMEMURA Ayako)
    遊びながら地域の魅力を再発見Vol. 2 ― ボードゲーム「TTB」の制作と検証
    Uncovering local pride through play Vol. 2 ̶ Development and evaluation of the board game “TTB”
    PDF (931.6 KB)
    DOI: 10.18999/bulnum.041.02

    Nagoya University Museum and its student staff organization MusaForum have launched the “Local Board Game Creation Project” in collaboration with the Aichi Architects Association Nagoya Meinan Branch and the Itabashi Regional Board Game Group, aiming to address local issues and promote regional development. This report describes the objectives and background of the board game “TTB” and evaluates it based on the insights and impressions of those who played it.

    名古屋大学博物館と学生運営スタッフ団体MusaForum(ムーサ・フォルム)は,地域課題の解決や地域振興を目指し,愛知建築士会名古屋名南支部・いたばし地域ボードゲーム会と連携して「地域ボードゲーム作成プロジェクト」を立ち上げ,オリジナルのボードゲーム2作品を制作した.本報告では,ボードゲーム「TTB」のねらいや制作背景について述べ,実際にプレイした人の気づきや感想をもとに本ゲームを評価する.

    Supporting information » PDF(2.19MB)

  • 山本 結女(YAMAMOTO Yume)・梅村 綾子(UMEMURA Ayako)
    子供たちの行動の一歩をともに目指す科学教育プログラム ― 2024年度名古屋大学博物館サイエンスアカデミー ―
    PDF (1.0 MB)
    DOI: 10.18999/bulnum.041.03

    In the academic year of 2023, the Nagoya University Museum and the students-operated organization MusaForum launched a new membership-based program called the “Nagoya University Museum Science Academy.” This program was developed as part of the activities of the Nagoya University COI-NEXT HENKAN Co-Creation Hub, aiming to provide science experiential activities that stimulate the unknown interests and curiosities of children in the 4th to 9th grades. Based on the theme “Transitioning from Consumption to HENKAN” set forth by this research hub, the program addressing various issues related to resources, gases, electricity, and heat was devised and implemented. The results of the 2023 program suggest that it increased childrenʼs interest in science, heightened their awareness of resources, and enhanced their motivation to engage with aspects of daily life. In 2024, building on these outcomes, the program was designed to further encourage dialogue among children. Survey results indicated that this approach enabled deeper reflections based on their interest in science and acquired knowledge. By providing opportunities for children to think independently and exchange ideas with others, the program fostered new insights and interests, creating connections to real-world applications.

    名古屋大学博物館と名古屋大学博物館学生運営スタッフ団体MusaForum(ムーサ・フォルム)は,2023年度に新たな会員制企画「名古屋大学博物館サイエンスアカデミー」を立ち上げた.本企画は,名古屋大学COI-NEXT変環共創拠点(以下,「変環プロジェクト))の活動の一環として取り組み,小学4年生~中学3年生の子供たちの未知の興味や関心を引き出す科学体験活動の提供ともに,意識の高まりを行動へ移せるようになることを目指した.本企画は、変環プロジェクトがテーマとして掲げる「消費から“変環”へ」に基づき,資源・ガス・電気・熱の各課題研究をプログラムとして取り上げている.2023年度の実施結果からは,科学への興味が増し,資源に対する意識が高まり,暮らしに関わることへの意欲が高まったことが示唆された.2024年度は,これらの成果に加え,子供たち同士の対話を促すように実施したところ,アンケート調査の結果から科学への興味や知識を基盤とした深い考察が実現されたことが明らかとなった.子供たちが主体的に考え,他者と意見を交わしながら学びを深める機会を提供することで,新たな気づきや関心を引き出し,実社会へのつながりを意識するきっかけをつくったことが確認された.

  • 辻 千春(TSUJI Chiharu)
    日中両国の版画でみる明治日本の表徴の形成と変性
    PDF (2.7 MB)
    DOI: 10.18999/bulnum.041.04

    This paper analyzes the formation and transformation of symbolic representations of the modern Meiji state from the perspective of common people, focusing on popular prints circulated in both Japan and China during the Meiji period. It explores how images of Emperor Meiji, disseminated through Nishiki-e (colored woodblock prints) and lithographic prints, became established as a national symbol. This acceptance was facilitated by pre-existing viewing practices among common people, allowing them to recognize and receive imperial portraits even before the official distribution of the emperorʼs photograph. The shared recognition of Emperor Meiji as a unifying symbol by both the government and the populace from the early years of the Meiji era was fundamental to this process. Furthermore, this study examines changes in symbolic representations as Japan expanded its imperial ambitions. During the Sino-Japanese War (1894–1895), Chinese New Yearʼs Pictures depicted high-ranking government and military officials ̶ portrayed with physiques comparable to Western figures and dressed in military uniforms ̶ as the new symbolic rulers, replacing the emperor as the supreme commander. In contrast, civilians in traditional clothing were depicted as subservient. By shedding light on the overlooked wartime experiences of common people, this research also highlights historical currents that have shaped contemporary visual culture and international perceptions. Additionally, it brings the development of Chinese New Yearʼs Pictures in Taiwan during the anti-Japanese resistance into scholarly discussion.

    本稿では,明治期に流通した日中両国の庶民の版画を通して,欧米列強に比肩する国家像を志向した近代国家日本の表徴の形成と変性を庶民の眼差しから読み解いた.錦絵や石版画に描かれた明治天皇像の流布によって,天皇睦仁が国家の表徴として定着した背景には,庶民に培われた観賞習慣によって御真影の流布以前から天皇像を受容でき,明治天皇が唯一のシンボルとして明治改元早々から官民で合致したことが布石としてあった.官側の施策とともに,庶民は自らの意思で天皇像の流布を行う中で,近代国家日本の表徴として明治天皇像が確立した.この過程で,庶民は,天皇の臣民として自らを位置づけていった.一方,西欧で蒐集された中国の版画などの検討から,帝国主義国家となった日本の対外進出に伴い,その表徴が変性したことを跡付けた.日清戦争期の中国の年画では,統帥者である天皇に代わって軍服の政府・軍高官が西欧人と同等に描かれ支配側を表象した.一方,和服の庶民は彼らに従う臣民として捉えられた.また,台湾領有時の抗日闘争においては,同地の状況を主題として新たに制作された年画ととともに,中国大陸で流通した年画が,抗日闘争という新たな歴史的文脈において再解釈されて流布していたことが明らかになった.本稿における検討を通じ,歴史に埋もれた庶民の戦史の一端を示し,抗日闘争下の台湾における年画の展開について検討の遡上に載せることができた.